Före- och efterbilder från kickoffen och avslutningen, med 90 dagars mellanrum. Foto: Sofia Yoo

”Att äta mer och träna mindre har varit min grej”

Ingela Laméus viktigaste lärdomar i utmaningen ”90 dagar med Mårten Nylén” har varit att äta mer och träna mindre för att få bäst resultat. Ändå har hon slagit rekord genom att uppnå två målvikter och som tjej gå ner både mer och snabbare än vad någon av de andra deltagarna har gjort tidigare år. Och resultatet? Totalt minus 21 kilo och 25 centimeter i midjan – på bara 90 dagar.

Starta DINA 90 dagar
Namn: Ingela Laméus
Ålder: 37 år
Hemort: Älvkarleby
Yrke: Gruppledare
Instagram: lameus.ingela
Längd: 163 cm
Startvikt: 81,3 kg
Midjemått: 113 cm
Målvikt: 69,3 kg

Slutvikt: 60,3 kg
Midjemått slut: 88 cm
Viktnedgång vecka 1: -4,5 kg
Viktnedgång vecka 2: -1,5 kg
Viktnedgång vecka 3: -0,9 kg
Viktnedgång vecka 4: -1,1 kg
Viktnedgång vecka 5: -0,6 kg
Viktnedgång vecka 6: -2 kg
Viktnedgång vecka 7: -1,1 kg
Viktnedgång vecka 8: -1,5 kg
Viktnedgång vecka 9: -2,2 kg
Viktnedgång vecka 10: -1 kg
Viktnedgång vecka 11: -1,6 kg
Viktnedgång vecka 12: -1,5 kg
Viktnedgång vecka 13: -1,5 kg
Total viktnedgång: -21 kg och -25 cm i midjan
När Ingela Laméus, 37, sökte till 90 dagar med Mårten Nylén var hon ganska sliten, med fyra barn, en sambo och ett heltidsjobb med personalansvar.
– Jag längtar hem till soffan redan när jag åker till jobbet på mornarna och skapar ursäkter alla veckans dagar för att småäta. Samma sak för att slippa motionera, sade hon då.
Dock ska Ingela gifta sig i höst och klänningen som köpts i storlek 40 – trots att hon själv då hade 42 – hängde redan i garderoben. Då hon följt de två tidigare utmaningarna där coach Mårten Nylén och Wellobe hjälpt två manliga medlemmar att gå ner 20 kilo och två kvinnliga att gå ner 12 kilo var, såg hon därför en unik chans nu:
– Då vägde jag 81,3 kilo och mätte 113 centimeter runt midjan. Så mitt långsiktiga mål blev att gå ner till 60 kilo, men eftersom 69,3 kilo kändes mer realistiskt på 90 dagar valde jag det.

Bli medlem från 179 kr/månad

Fick åka på kickoff

Ingela sökte alltså – och blev antagen. Och allra först fick hon tillsammans med fyra andra deltagare komma på kickoff hos Mårten Nylén och Wellobe i Stockholm.
– Det viktigaste jag tog med mig därifrån var dietisten Josefine Jonassons metafor om att man ska vika av i tid när man upptäcker att man är på väg till Gällivare, om målet är Ystad. En annan sak var Mårtens “Balansbord”. Enligt den finns fyra viktiga “ben” för att man ska må bra: Maten, motionen, vilan/återhämtningen och den mentala balansen. Sover man exempelvis dåligt fungerar även de andra benen sämre. Och samma sak omvänt. Sover man tvärtom bra kommer så småningom även de andra benen att stärkas upp.

Vecka 1: -4,5 kg

Till en början fick Ingela en rekommenderad kalorimängd på 1 300 kcal per dag. Mårten lärde henne även att skapa en bättre balans mellan kolhydrater, protein och fett, bland annat genom att dra ner på vit pasta, vitt ris och gräddiga såser.
– Jag började också äta lite bättre frukost och införde dagliga promenader och spinning.
Därefter blev jag sjuk, men hanterade det genom att efter några dagars vila börja promenera lite försiktigt igen. Ändå gick jag ner hela 4,5 kilo första veckan, säger hon.

Vecka 2: -1,5 kg

Efter att ha gjort ett så bra resultat blev Ingela rejält pepp. Andra veckan började hon därmed logga all mat och motion i Wellobes mobilapp på allvar, trots att det var påsk.
– En bra lösning var att jag förberett egna alternativ till påskbordet. Jag informerade också familj och vänner om min viktresa samt började så smått ta tag i saker som stressat mig tidigare. En var att se över kläderna i min garderob.

Vecka 3: -0,9 kg

Från att ha ätit lite för få kalorier valde Mårten nu att höja Ingelas kaloriintag. Första dagarna åt hon nämligen bara 500-800 kalorier då hon trodde att hon skulle gå ner mer då. Istället svarade hennes kropp negativt på det och Ingela blev sjuk.
– Skulle vi gasa på fullt nu skulle vi bara stressa kroppen, vilket både kan motverka förbränning och sänka muskelmassa. Du ska därför alltid göra det som är smartast för just ditt mål, var Mårtens råd då.
Den här veckan hjälpte han även Ingela att förstå vikten av en jämnare energimängd:
– Då kommer kroppen också kunna göra av med mer, sade han.

Så här såg Ingelas kostschema ut:

* Frukost - 350 kcal

* Mellanmål - 150 kcal

* Lunch - 350 kcal

* Mellanmål - 150 kcal

* Middag - 300 kcal

  Foto: PRIVAT

Vecka 4: -1,1 kg

När en månad gått började Ingela kunna ha sina gamla kläder igen. Hon tog även hjälp av Wellobes recept samt bytte ut vit pasta och vitt ris mot kokt potatis, quinoa, kikärtor eller bönpasta på lunchen och rotfrukter i middagen mot broccoli, haricot verts eller bladspenat.
– Jag såg även till att göra någon form av fysisk aktivitet varje dag i form av promenader, spinning eller löpning på gymmet. Och jag och min meddeltagare Joacim fick också prova en helt ny träningsform, som att boxas med Mårten.

Vecka 5: -1,1 kg

Vid det här laget hade Ingela kört på 110 procent och redan gått ner 9 kilo. Men plötsligt kände hon sig jättetrött och samtidigt otillräcklig. Mårtens råd då var att tänka tvärtom:
– En sliten kropp kommer inte att ge bra resultat, så det du ska göra nu är att vila.
Sagt och gjort. Ingela kröp upp i soffan med barnen och tog in på ett SPA-hotell med en vän.
– Det här är snarare ett framsteg eftersom Ingela nu har förstått att det är OK att saker och ting går emot en ibland. Det är ju så livet ser ut, sade Mårten.

Vecka 6: -2 kg

Trots att Ingela dragit ner på tempot veckan innan gjorde hon ännu en bra siffra. Och den innebar att hon – med halva tiden kvar – endast hade 1,4 kilo kvar till sin målvikt på 69,3 kg.

Vecka 7: -1,1 kg

Den här veckan fick Ingela ett eget skräddarsytt pass från Mårten att köra själv hemma 2-3 gånger i veckan. Det bestod av 6 övningar i en cirkel med 30 sekunders aktivitet på varje övning och minimalt med vila. Detta för att aktivera hela kroppen muskulärt samt höja dess egna förbränning. I takt med det höjde Mårten även hennes energiintag ytterligare, för att landa på en för henne individuellt passande nivå.

Vecka 8: -1,5 kg (I MÅL)

Med en hel månad ”till godo” nådde Ingela den här veckan sin målvikt på 69,3 – med råge. Hon hade nämligen gått ner till 68,1 kg. Den stora grejen den här veckan var att hennes brudklänning i storlek 40 blivit för stor. I sin garderob gjorde hon därför tre olika byxhögar:
– Jag har en ”fluffhög”, en ”lite smalare hög” och en ”smalhög”. Och nu kan jag ha plagg mellan hög två och tre! sade hon då.
Nu satt Ingela också upp ett nytt mål på ”65-någonting” att nå sina sista veckor.

Vecka 9: -2,2 kg (I MÅL IGEN…!)

Redan följande vecka nådde Ingela sitt nya viktmål på 65,9 kilo.
– Nu ska jag bara låta kroppen styra och inte fokusera så mycket på siffrorna på vågen. För den stora vinsten – förutom själva viktnedgången – är min mentala hälsa, sade hon då.

Ingelas urväxta bröllopsklänninng samt de berömda byxhögarna.
Foto: PRIVAT

Vecka 10: -1 kg

Den här veckan fick Ingela passande nog ge sina 10 bästa viktnedgångstips. Ett av dem var att verkligen logga all mat och motion i Wellobes loggbok. Gärna redan en dag i förväg, så att man vet hur man ska äta nästa dag.
– Ett annat tips är att förbereda både mellanmål och lunchlåda kvällen innan till jobbet. Och om jag ska iväg packar jag bara ner allt i en kylväska, sade hon.

Vecka 11: -1,6 kg

Den elfte veckan lät vi coach Mårten göra en återkoppling till Ingelas femte vecka:
– Det är jätteviktigt att balansera träningen med återhämtning, annars uteblir resultaten. Man ska inte heller dra ner för mycket på kolhydrater, för kroppen behöver rätt bränsle både innan och efter träningen för att skapa bästa möjliga resultat. Det är alltså inte den som tränar hårdast som får bäst resultat, utan den som tränar smartast. Äter man för lite är risken dessutom att kroppens basala förbränning försämras, sade han.

Vecka 12: -1,5 kg

Näst sista veckan fick Mårten förklara varför det har varit så viktigt att se till Ingela inte har ätit för lite eller tränat för hårt. Det kan nämligen vara svårare för kvinnor att gå ner i vikt då de inte har lika mycket muskelmassa som män och dessutom utsätts för mer hormoner.
–  Självklart spelar även faktorer som personlighet, startvikt, livsstil med stress och sömn samt tidigare träningsbakgrund också in. Det viktiga är att inte fastna vid det svåra utan att fokusera på vad man kan göra för att underlätta och effektivisera sin viktnedgång, sade han.

Vecka 13: -1,5 kg

Nu är de 90 dagarna över och totalt har Ingela gått ner från 81,3 kilo till 60,3 kilo. Det betyder att hon har minskat hela 21 kilo och 25 centimeter i midjan, trots att hennes mål låg på 69,3 kilo.
– Det är helt GALET. Det är liksom mer än vad någon av de tidigare deltagarna i den här utmaningen har gått ner! Jag är verkligen jättenöjd och har fått köpa en ny bröllopsklänning i storlek 38 istället för 44, säger hon.
De sista veckorna har dock rullat på av sig själva då Ingela nu har vant sig vid sin nya livsstil:

– Det var omställningen i början som var det svåra. Samtidigt visade det sig att det jag trodde skulle bli svårt, nämligen att få till träningen, inte blev några bekymmer. Det handlade bara om att planera lite bättre.

Och vad är målet nu, hur ska du hålla din vikt framöver?

– Jag kommer att fortsätta träna och eftersom jag har fått så mycket mer muskler vill jag stärka kroppen ytterligare. Sedan kommer jag att planera mer, både vilka dagar jag ska träna och när jag ska unna mig godsaker. Särskilt nu i sommar. Jag kommer också att sätta upp delmål för att behålla mitt driv, exempelvis ska jag springa Midnattsloppet i augusti. Och så kommer jag förstås att gå över till ”Hålla nollan-programmet”, fortsätta använda Wellobes mobilapp och även fortsätta inspirera och motivera andra via min Instagram-profil.

Bilder från avslutningen med Mårten, Wellobe och resten av deltagarna.
Foto: Sofia Yoo/Denise Rosell

Mårten Nylén: ”Jag tror inte på förbud”

Enligt hälsoprofilen Mårten Nylén, som har coachat Ingela under hela den här resan, så beror mycket av framgången på att hon faktiskt har lyssnat väldigt bra på hans direktiv och justeringar och lyckats skapa en bra balans under de här 90 dagarna.
– På så vis har vi fått igång hennes egna förbränning bra. Hon har också lyssnat på sin kropp i samband med sin träning och undvikit att köra den i botten samt satt sig själv i fokus. Och genom att värdera sig själv och sin hälsa bättre så har resultaten också varit på topp.
Att gå ner så här mycket är såklart en enorm prestation i sig, men hur gör man sedan för att hålla sin nya vikt?
– Det handlar om att alltid skapa ett livsstilsläge som funkar för en själv och som håller en bra balans genom att man gör aktiva val efter hur man vill leva. Jag tror inte på förbud eller att leva för strikt, utan det handlar mer om att lära sig och förstå hur ens egen kropp fungerar så att man kan göra bra val därefter. Och det har Ingela gjort!

Ingela, Mårten och Ingels meddeltagare Joacim. Foto: Mårten Nylén

Foto: PRIVAT

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg