Mårten Nylén.

Mårten Nylén: Du måste inte gymma för att gå ner i vikt

Känner du dig blyg, okunnig eller tycker helt enkelt det är urtrist att gymma? Ingen fara. Martin Almgren, 30, har i huvudsak promenerat – och gått ner över 18 kilo på snart två månader. Här listar hans träningsexpert Mårten Nylén 8 utmärkta alternativ.

Testa samma program

1. Promenader räcker gott och väl

Mårten Nylén:
– Att promenera är faktiskt något av det bästa du kan göra om du vill gå ner i vikt. Det är skonsamt för kroppen och du kan göra det nästan var som helst. Tänk på att alla steg framåt är steg framåt – oavsett storlek. Så en kort promenad är bättre än ingen motion alls. Att börja dagen med en promenad hjälper dessutom både kroppen och sinnet att starta starkt.
Martin Almgren:
– I början av utmaningen "90 dagar med Mårten Nylén"* räckte det att jag gick 3 kilometer i rask takt för att jag skulle bli helt slut. Men nu har jag gått ner 18,1 kilo på 7 veckor och har blivit starkare och starkare. Nu måste jag gå uppför backar och nästan jogga för att få en hög, jämn puls. Jag brukar sikta på 140-150 slag i minuten. Det är en otrolig skillnad. Innan kunde jag inte ens gå uppför en backe utan att känna mig helt död efteråt.

JUST NU: En månad på köpet!

2. Träna själv hemma

Mårten Nylén:
– Du behöver inte ett gym för att träna. Det viktiga är att du bara gör det. Ett tips är att testa mina träningsupplägg på Wellobe. De är både snabba, enkla och fungerar för alla.

Martin Almgren:
– Som sagt så är det mycket lättare för mig att gå nu. Så utöver mina dagliga promenader har jag framförallt ökat min vardagsmotion och går oftare till saker som jag innan alltid tog bilen till. Man behöver inte bli jättesvettig, men kan ändå få in ett par pulshöjare varje dag. De enda gånger jag har gått till gymmet är en gång i veckan för att träffa Mårten.

3. Bygg ditt eget hemmagym

Mårten Nylén:
– Egentligen behövs inga redskap för att träna hemma. Däremot kan sådana saker ge dig ett större utbud av övningar samt ge dig motivation att utveckla övningar i vilka du annars bara använder din kroppsvikt. Ett gummiband och en medicinboll kan vara en enkel start och tar inte mycket plats.

Martin Almgren:
– Nja, jag kan tyvärr inte säga att jag har tränat så mycket hemma. Jag var nog egentligen i sämre form än vad Mårten trodde, så jag har fått börja ganska soft. Har man lite för mycket vikt, som jag, kan det faktiskt vara lättare att testa en del gymmaskiner. För gör man rätt kan de avlasta.

4. Testa att träna andra saker

Mårten Nylén:
– Det finns tusentals sätt att träna på, det viktiga är att du anpassar din träning efter dig och ditt syfte. Gå därför efter vad du tycker är kul och vad du behöver göra för att uppnå dina mål. Ett tips är oxå att testa på någonting nytt som känns kul. Vem vet, kanske det kan bli ett nytt leende...?
Martin Almgren:
– Min sådan grej är nog mina gig. För vissa är faktiskt värre än alla träningar jag har gjort, man står ju upp nonstop och rör sig och flåsar i mellan en till två timmar. Och efteråt är jag så sjöblöt att jag kan vrida ur mina kläder.

5. Gör träningen till en social grej

Mårten Nylén:
– När vi rör på oss utsöndrar kroppen ett "välmående-hormon" som heter endorfin vilket gör att vi mår bättre. Och att vara social när man mår bra är alltid en bra idé. Så börja träningsdejta eller ta jobbmöten i rörelse. Det bli allt vanligare att folk ses på gym, golfbanor eller tennisplaner.

Martin Almgren:
– Är jag i världsmetropolen (Lindesberg, reds. anm.) så är det nästan alltid någon som är och spelar innebandy. Då går jag dit och jagar lite boll. Annars funkar det där med träningsdejter inte så bra för mig, för jag skulle liksom bli sur om jag kom tvåa i ett maraton. Det jag däremot har gjort är att ringa och slänga käft med folk under mina promenader. Man blir faktiskt flåsigare av det.
Få alla Mårtens och Martins vikttips – som medlem

Namn: Martin Almgren
Ålder: 30
Bor: Lindesberg
Yrke: Artist
Instagram: martinalmgren
Familj: Mamma, pappa, bror
Längd: 188 cm
Startvikt: 155,7 kg
Midjemått: 157 cm
Bröstmått: 141 cm
Vecka 1: -6,3 kg
Vecka 2: -4,3 kg
Vecka 3: +0,4 kg
Vecka 4: -2,5 kg
Vecka 5: -2,5 kg
Vecka 6: -1 kg
Vecka 7: -1,9 kg
Testa samma metod
Följ oss för att se hur det går
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Mårten Nylén på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här