Sofia Yoo/PRIVAT. Så här såg Peter Krohns första vecka ut.

”Det börjar bli farligt nu”

Peter Krohn passerade 100-kilos-gränsen redan som 16-åring.
Och idag, över 20 år senare, väger han nästan 50 kilo till.
– Snart är jag 40 och det börjar bli farligt. Därför vill jag göra det här som en ny början på ett nytt hälsosammare liv, säger han.

Testa samma grej som Peter

Peter Krohn har varit tjock ända sedan barnsben. Som tonåring åt han allt han kunde, men när han slutade växa på längden ökade midjemåttet desto mer. Redan som 16-åring vägde han 100 kilo. En period var han visserligen sportsligt aktiv, men det lade han ner i 20-årsåldern. Sedan rullade det bara på och när han senare slutade snusa nådde han en peak på 173 kilo.
– Snart är jag 40 och det börjar bli farligt att vara så här överviktig. Förutom att jag har svårt att röra på mig så lider jag av sömnapné, som blir sju resor värre för att jag är överviktig. Därför vill jag göra den här resan med Mårten Nylén och Wellobe*, som en början på ett nytt hälsosammare liv, säger han.
Och det har börjat bra. Efter bara en vecka har han gått ner över 4 kilo.
– Jag vet ju att jag har skött mig, men tänkte inte att det skulle bli så mycket. Så det känns fantastiskt att det både känns och syns lite förändring redan!

Bli medlem från 179 kr/månad

Fick komma på kickoff i Stockholm

Eftersom Peter skickade in sin ansökan till utmaningen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe" i sista minuten tänkte han att det var kört. Men det var det inte. Peter valdes ut som en av höstens hemmadeltagare och fick komma på kickoff i Stockholm.
– Det var väldigt oväntat, men jag kände mig jättepepp. Och när jag väl fått träffa Mårten förstod jag att jag fått en riktigt bra chans att ta vara på, säger han.
Första veckan har dock gått lite upp och ned. Peter har både tyckt att det har varit lätt och svårt att sköta sin kost. Bland annat var han på en företagsfest och då var det såklart jobbigt att tvingas välja bort så mycket.
– Sen har jag inte hunnit laga ordentlig mat alla dagar och det har varit en utmaning att hitta färdiglagad mat som både är god och nyttig. Dessutom försöker jag och sambon äta mindre kött,  så någon dag har jag ätit ett paket broccoli som mellanmål. Men så här i efterhand är jag glad att jag har följt min kostplan. Dessutom har jag promenerat, sprungit, varit på både cirkelträning och boxpass samt kört cardio tillsammans med min meddeltagare Priya.

Så tycker Mårten om Peters första vecka

Det viktigaste när man ska göra en sån här hälsosatsning, är enligt Mårten Nylén, att undvika att komplicera saker och ting för att istället försöka hålla det enkelt. Särskilt för Peter som, som hemmadeltagare, till största del kommer att följa hans 90-dagars-program på egen hand.
– Min rekommendation till honom har varit att i första hand se till att han inte äter för lite. Många tror nämligen att det gäller att äta så lite som möjligt om man vill gå ner i vikt, men mitt råd är att tvärtom inte bli rädd för mat. För ska man hålla upp kroppens egna basala förbränning behöver man få i sig tillräckligt mycket energi. Det är också viktigt att fördela den jämnt över dagen.
Ett annat tips är att inte vara för hård mot sig själv, särskilt inte i början, menar Mårten:
– Det är OK om det inte blir helt bra eller helt rätt från början, för det är de långsiktiga resultaten vi är ute efter. Och de skapas inte genom perfektion. De skapas genom att vi testar oss fram och förbättrar saker och ting efterhand.

Så ska Peter äta och träna
Bli medlem och ta del av ALLA Mårtens rekommendationer
Namn: Peter Krohn
Ålder: 37
Bor: Sundbyberg
Yrke: Jurist och redaktör
Instagram: krohn_90dagarmedviktklubb
Familj: Sambon Isabelle
Längd: 185 cm
Startvikt: 149,5 kg
Midjemått: 144 cm
Bröstmått: 143 cm

Vecka 1: -4,4 kg

Testa samma grej som Peter
Följ oss för att se hur det går
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Mårten Nylén på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg