Privat

”Kycklingsallad varje dag – nej tack”

Yr, snurrig och energilös.
En vattenläcka i hemmet fick Karin Dahlin, 44, att inse hur viktigt det faktiskt är att dricka vatten med jämna mellanrum.
Här berättar hon om det – och bjuder också på alla sina tips om kost och näring som hon lärt sig hittills under “90 dagar med Mårten Nylén”.

Starta DINA 90 dagar – kör parallellt med Karin

Hon började känna sig orkeslös, sådär hon kan göra om hon gått igenom en hård träningsperiod eller sprungit flera lopp på kort tid. Men den här gången handlade det inte om det.

Bli medlem från 179 kr/månad

“Hade inte alls samma energi”

Karin insåg att hon knappt druckit något vatten alls på två dagar.
– Jag har jobbat hemifrån den senaste veckan, och vattnet har varit avstängt på grund av en vattenläcka. Jag hade ju köpt hem vatten från affären, men det använde jag till att laga mat… Jag tänkte liksom inte på att jag inte drack. Jag blev snurrig och yr, jag hade inte alls samma energi i kroppen, säger hon.
Mer vatten – men hur äter Karin i övrigt under sina “90 dagar med Mårten Nylén”? Egentligen skiljer det sig inte jättemycket med vad hon åt innan, det är snarare hur ofta hon äter som ser annorlunda ut.
– Det är viktigt att hålla sig mätt, då är det lättare att undvika fällorna som gör att du äter något du inte planerat för. Åk aldrig och handla hungrig, till exempel, då kan vad som helst åka ner i korgen. Jag äter två mellanmål, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen, så att jag håller mig till lunch respektive middag.
Få fri tillgång till samma verktyg som Karin

Äter mest – när hon rör sig mest

En annan viktig aspekt, som Karin tipsat om tidigare, är att äta sina stora mål på dagen. Då är hon nämligen som mest aktiv.
– Hade jag varit en person som tränar på kvällen hade jag kanske gjort annorlunda. Men nu gör jag av med mest energi på morgonen och dagen, och därför ser jag också till att få i mig majoriteten av min energi då.
Det är ingen större skillnad på vad Karin äter i dag och före sina 90 dagar. Hon har tagit bort sötsaker som godis och bullar, minskat på kolhydrater och äter mer grönsaker. Mer än så har hon inte förändrat.
– Jag kan äta samma sak som resten av familjen, bara att jag byter ut en del av pastan eller riset mot mer grönsaker. Sen är det klart att jag inte bombar på med massa feta såser, men äter vi en gryta är det inte så att jag tar bort all sås. Blir det hämtmat någon kväll så beställer jag från samma restaurang som resten och försöker välja det bästa alternativet.

Vill äta hållbart – inte tröttna

För Karin är det viktigt att variera kosten, att inte fastna på att äta kycklingsallad varje dag bara för att det är kalorisnålt och innehåller bra näring.
– Jag vill ju inte tröttna, då finns risken att jag väljer att äta något mindre bra. Nu har jag många olika alternativ som jag vet funkar, och kommer fortsätta funka när mina 90 dagar är över.
Nå dina hälsomål – med vår metod

Så äter Karin en vanlig dag

Frukost: Oftast en skål gröt, men hon varierar det med antingen två fröknäcken med avokado eller kvarg och bär.
Mellanmål: Ägg eller frukt.
Lunch: Middagen från dagen innan, men även en del kolhydrater.
Mellanmål: Ägg eller frukt.
Middag: Äter det mesta, beror på vad familjen äter. Men tar bort alla kolhydrater och ersätter med grönsaker. Till fredagstacon blir det inga nachochips – och hon använder salladsblad i stället för bröd. Bli det hamburgare gör hon samma sak. Andra exempel är lax med varma grönsaker och köttfärssås med sallad i stället för pasta.

Det här är Karin Dahlin

Ålder: 44
Yrke: Registrator
Hemstad: Värmdö, Stockholm
Familj: Gift, fyra barn på 22, 20, 14 och 8 år
Instagram: @frudahlin

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
90 dagar med Mårten Nylén på Facebook
Mårten på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg