Privat

Thomas fick justera kosten – för att inte bli för hungrig 

Nu har våra utmanare varit igång i två veckor.
För Thomas blev vecka 2 tung med problem med både magen – och humöret och han fick därför hjälp av Mårten med att justera kosten.
– Jag rör på mig så mycket och blev för hungrig och tappade humöret. Nu har jag provat att gå upp lite i kalorier och det har funkat bra för mig, säger han.

Gör utmaningen parallellt med Thomas – starta DINA 90 dagar
Nu har våra utmanare varit igång i två veckor av 90 dagars utmaningen. För Thomas blev detta en vecka då det inte var lika lätta att hålla humöret – och motivationen uppe.

– Allt var nytt och spännande första veckan men också en stor omställning med kost och motion. Denna veckan kände jag att jag inte var nöjd efter att jag ätit och därför blev trött och hade dåligt humör. Jag har också haft lite problem med min mage som inte riktigt ställt om sig efter kostomställningen, säger Thomas.

Thomas konsulterade därför Mårten som valde att rikta om Thomas kost lite.

– Thomas rör på sig en hel del och kände sig inte riktigt mätt på 1300 kcal.  Därför riktade jag om honom till 1500 kcal. Detta handlar om att skapa en livsstil med välmåendet i fokus och då behöver man lyssna på kroppen och anpassa efter vad man mår bäst av, säger Mårten.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Hittat rutinerna för träningen

För att få veckan att gå ihop så har Thomas startat varje dag men en lång powerwalk. 
– Morgonpromenaden är den viktiga motionen men sen har det ganska ofta blivit så att jag gett mig ut med min son på en promenad på kvällarna. Det har varit ett bra sätt att kombinera tid med sonen med lite extra vardagsmotion.Han har cyklat och jag har gått.

För att bygga lite muskler och öva upp rörligheten har Thomas också kört på gym 2-3 gånger per vecka. 

– Jag gillar att vara på gymmet och det ger mig energi, säger han.

Söndagen är vila – och matlagning

Söndagarna har Thomas vilodag från träning och fokuserar istället på att handla och laga mat. 

– På söndagar storhandlar jag och planerar upp veckan. Jag kör också ett race i köket och gör matlådor säger han. 

För att få livspusslet att fungera väljer han mat som också är bra alternativ för resten av familjen.
– Det är mycket kyckling eller fisk vilket fungerar utmärkt som familjemat. Sen får min son  naturligtvis spagetti och köttfärssås eller annat han gillar vissa dagar men på det stora hela äter familjen samma sak.
Gör utmaningen parallellt med Thomas

Stort stöd – men också negativa kommentarer

Thomas fått stort stöd av sina nära och kära. Hans fru har till och med hakat på utmaningen.
– Det går superbra för henne, hon har nog nästan gått ner mer i vikt än mig, skrattar Thomas.

 Men Thomas har också stött på en del tråkiga kommentarer under veckan.
– Jag var på ett kalas i veckan och tackade då nej till en bulle när det var fika. Då fick jag höra negativa kommentarer och påtryckningar om att jag borde äta en bulle och att det inte var så farligt. Det tycker jag är så tråkigt och respektlöst. De flesta jag känner vet att jag kämpar med vikten och då är det tråkigt när folk känner att de måste försöka trycka på en socker, säger han.

Hur ser du på nästa vecka?
– Jag ska fortsätta i samma stil. Jag har nu ökat lite i mat och förhoppningsvis kommer det att bli bättre för mig och min mage, säger han och fortsätter:

– Sen kommer jag fortsätta med både mina promenader och mina besök på gymmet.

Thomas Zabihi

Veckans resultat: −2,2 kg
Startvikt: 95,5 kg
Vikt nu: 91,8 kg

Hoppa på utmaningen du också – det här får du i "90 dagar med Mårten Nylen"

* Ett temamail i veckan i 13 veckor
* Regelbundna kostråd
* 7 kaloriberäknade recept i veckan
* Regelbundna träningstips
* Ett individanpassat träningsprogram utvecklat av Mårten Nylén
* Inspirerande artiklar om mat, motion och motivation
* Tips, råd och inspiration ifrån andra deltagare i vår slutna Facebook-grupp

Gör utmaningen parallellt med Thomas

Följ oss för mer inspo:

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Mårten på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här