Vecka 2: ”Jag tog tag i garderobsångesten”

Provlogga mat i Wellobes app inför påskhelgen, informera släkten om hennes koständring och hantering av ångest. Ingelas andra vecka i utmaningen "90 dagar med Mårten Nylén" har gett resultat. – Veckans personliga seger är att jag har tagit tag i sådant som har väckt ångest och stress hos mig, säger hon.

Namn: Ingela Laméus
Ålder: 37 år
Hemort: Älvkarleby
Yrke: Gruppledare
Instagram: lameus.ingela
Längd: 163 cm
Startvikt: 81,3 kg
Målvikt: 69,3 kg

Viktnedgång vecka 1: -4,5 kg
Viktnedgång vecka 2: -1,5 kg
Behöver du också gå ner några kilon? Kolla >>HÄR<<

Första veckan gick du ner hela 4,5 kilo och andra veckan 1,5. Hur känns det?
– Jag hade aldrig vågat tro att jag skulle gå ner så mycket första veckan men det gav mig en sporre att fortsätta kämpa. Dock har jag hela tiden i bakhuvudet att viktnedgången framöver inte kommer att vara så stor varje vecka. Jag tänker hela tiden att mer realistiskt vore 1 kilo per vecka. När jag såg att jag hade gått ner 1,5 kilo blev jag väldigt glad och överraskad eftersom jag var sjuk under den här perioden och inte hade möjlighet att träna.

Förra gången vi talades vid tyckte du att kosten fungerande bra, tack vare god planering. Men sedan kom påsken. Hur tacklade du den?
– Jag fortsatte planera maten, så även under påsken. Jag hade lagat egna alternativ till påskmaten, till exempel en blomkålsröra, som potatissallad fast med blomkål istället för potatis, den blev väldigt uppskattad. Innan den stora släkt-påskmiddagen hade jag test-loggat t.ex. sill, gravad lax och köttbullar med syftet att ha koll på vad jag kunde äta och ungefär i vilken mängd. Innan middagen hade jag dessutom meddelat att jag inte tänkte dricka alkohol samt undvika den mat som ej skulle vara bra för mig. Jag valde att göra det för att slippa frågor som "varför ska inte du dricka?" eller "varför äter inte du dessert?". Stödet från släkten var dock jättestort och ingen ifrågasatte min påsktallrik eller vad jag hade i glaset.

Din första vecka blev du rejält sjuk, vilket påverkade träningen, vad var Mårtens tips på hur du skulle träna då?
– Under min förkylningsvecka var Mårten noga med att förklara vikten av att inte träna vid feber eller halsont. När detta hade gått över och "endast" förkylningen kvarstod fick jag ägna mig åt promenader. Jag fick dock inte komma upp i för hög puls utan skulle försöka hålla motionen på en lätt ansträngd nivå. Jag fick också information om att vara lyhörd på kroppens signaler. Om pulsen skulle börja "rusa" eller om svimningskänsla skulle uppstå skulle träningen avbrytas omedelbart.

Vilken har varit veckans största frestelse?
– Jag har egentligen inte känt mig särskilt frestad av någonting den här veckan. Men visst, jag erkänner, barnens lördagsgodis och påskäggsrester har sett väldigt goda ut. Vi fick ett tips av Josefin, dietisten på Wellobe, att när vi står inför frestelser så ska vi låtsas att det egentligen är någonting som vi tycker hemskt illa om. Jag ogillar starkt apelsinchoklad så jag har intalat mig att allt godis som har funnits i hemmet har bestått av apelsinchoklad, och då har suget och frestelsen avtagit.
Och veckans största personliga seger?
– Veckans personliga seger är att jag har tagit tag i sådant som har väckt ångest och stress hos mig. Tidigare var det provningen av brudklänningen, men denna vecka var det att ta tag i min klädkammare/garderob. Där inne hänger alla de kläder som jag inte kan ha eftersom jag inte ryms i dem. Jag har under flera månader undvikit att gå in dit eftersom jag har fått ångest av att se dem och tvingats inse det faktum att jag borde ta tag i min fysiska hälsa. I veckan tog jag tag i garderobsångesten. Jag kände en styrka i att jag äntligen har tagit tag i min vikt och hälsa samt en styrka i vetskapen om att jag kommer kunna ha kläderna igen.
Och vad är planen nu, inför vecka 3?
– Inför vecka 3 kommer jag fortsätta äta och träna enligt mitt upprättade schema. Det innebär att äta var tredje timme samt att ha någon form av fysisk aktivitet varje dag. Till helgen ska jag åka till Stockholm tillsammans med en väninna för att se Pernilla Wahlgrens show, men även här finns en planering. På våra tidigare resor har vi ätit mycket och onyttigt och haft alkoholhaltig dryck till. Min väninna har meddelat att hon stöttar mig till 100% och vi har beslutat att ha en nyttig och alkoholfri helg med träningskläder i bagaget istället för party-outfiten.
Se alla Ingelas artiklar – vecka för vecka

Läs även övriga deltagares historier

- Joacim Rahm, 43
- Carolina Mörk, 30
- Towe Sävenmark, 44
- Stefan Hansius, 55

Aktivera DINA 90 dagar >>HÄR<<

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här