Magnus Liam Karlsson/PRIVAT. Josefin Glenmarks träningskläder är sponsrade av Intersport och Craft sportswear.

Därför går du inte ner i vikt

Tycker du att du har ”försökt allt” för att gå ner i vikt, utan att få några resultat? Eller har du gått ner några kilon, bara för att sedan hamna på en viktplatå? Här listar huvudcoachen Mårten Nylén och deltagaren Josefine Glenmark i utmaningen ”90 dagar med Mårten Nylén” 8 möjliga orsaker till varför du kan ha kört fast.

Starta DINA 90 dagar

1. Du äter för lite

Mårten Nylén:
– En jätteviktig grej är att inte äta för lite. Då kan nämligen kroppens egna förbränning sjunka om den tror att den är i fara. Då slår den ner på vissa funktioner, vilket kan göra det svårare att gå ner i vikt.
Josefine Glenmark:
– Jag upplever inte att jag har problem med att äta för lite, tvärtom. Jag måste hela tiden logga mina kalorier, då jag annars lätt hamnar över den rekommenderade kalorinivå som jag har fått i "90 dagar med Mårten Nylén". Planering är därför allt för mig, med matlådor och mellanmål. Just nu känns det dock som att jag har hamnat på den där berömda platån.  Så vi får se vad vi hittar på kommande veckor.

JUST NU: En månad på köpet!

2. Du äter för mycket

Mårten Nylén:
– För att gå ner i vikt behöver du göra av med mer energi än vad du tar in. Detta för att du helt enkelt vill kunna använda kroppens fett som bränsle när du rör på dig.

Josefine Glenmark:
– När jag gifte mig 2010 vägde jag under 70 kilo, tränade och åt bra. Sedan släppte jag tyglarna, bakade kakor och fikade under tre års mammaledighet och två täta födslar. Att använda Wellobeens app är därför idag det bästa sättet för mig att se till att jag inte äter för mycket. Det är så lätt hänt och kalorierna springer iväg rätt fort. Så appen! Den har varit min räddning, i kombination med mer kunskap om mat och kalorier. Jag har gått ner nästan 8 kilo på 7 veckor och är snart nere på 70 igen.

3. Du äter för oregelbundet

Mårten Nylén:
– Vissa människor kan fungera bra med att äta oregelbundet, men de flesta fungerar som bäst med ett regelbundet energiintag. Det hjälper nämligen kroppen att hålla ett jämnt blodsocker.
Josefin Glenmark:
– Själv mår jag dåligt av att äta oregelbundet. Mitt humör blir uselt när jag är hungrig och jag kan inte koncentrera mig. Frukost är mitt favoritmål, sedan tar jag med mig frukt, keso, kvarg, proteinpudding eller lite nötter i väskan. Min kropp är inställd på mat med några timmars mellanrum, så det sker automatiskt nu.

4. Du rör dig för lite

Mårten Nylén:
– Alla fungerar vi som bäst när kroppen får motion. Dessutom kan du påverka din energiförbrukning genom att röra på dig. Det finns tusentals sätt att göra det på, så se till att hitta någonting just du tycker känns bra eller roligt.
Josefin Glenmark:
– Motion är ett måste, så det jag lär mig just nu är att göra det till en regelbunden vana.

Och jag både jobbar, leker och sover bättre. De som känner mig vet att jag är envis som en åsna, så det jag måste göra är återigen att planera. Ibland går jag till gymmet mot min vilja, ibland hoppar jag upp motionscykeln hemma tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Det som står i min väg är bara mina egna ursäkter. Men efteråt är det fantastiskt skönt och den känslan längtar jag ofta till. För varje kilo som ramlar av blir det dessutom bara enklare.

Se ALLA Mårtens och Josefins tips - som medlem
Namn: Josefin Glenmark
Ålder: 44
Bor: Åkersberga
Yrke: Sångerska och låtskrivare
Instagram: josefinglenmark
Familj: Gift med två barn på 5 och 7
Längd: 168 cm
Startvikt: 80,7 kg
Midjemått: 103 cm
Stuss: 110,5 cm

Vecka 1: -2,8 kg
Vecka 2: -1,2 kg
Vecka 3: -0,7 kg
Vecka 4: -1,3 kg
Vecka 5: -0,3 kg
Vecka 6: -1 kg
Vecka 7: -0,6 kg
Starta DINA 90 dagar
Följ oss för att se hur det går
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Mårten Nylén på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här