Sofia Yoo

”Jag kan se en antydan till magrutor”

Till skillnad från övriga deltagare i årets utmaning “Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe” antogs inte Carolina Mörk, 30, i första hand för att vi ansåg att hon behövde gå ner i vikt. Däremot har hon både haft svårt att veta hur hon ska äta i och med sin stressiga vardag, vilket är ett relativt vanligt problem hos många. Idag har Carolina trots det gått ner över 10 centimeter i midjan – men är framförallt både starkare, mer fit, mindre sötsugen – och betydligt mindre stressad.  

Starta DINA 90 dagar
Namn: Carolina Mörk
Ålder: 30 år
Hemort: Strängnäs
Yrke: Administratör
Instagram: carolinamork
Längd: 166 cm
Startvikt: 69,4 kg
Navel start: 77,3 cm
Midjemått start: 85,5 cm
Målvikt: 60 kg
Kilon att gå ner: -9,4 kg

Slutvikt: 65,1 kg
Midjemått slut: 74,9 cm
Navel slut: 74 cm
Viktnedgång vecka 1: -1,7 kg
Viktnedgång vecka 2: -1,2 kg
Viktnedgång vecka 3: -0,7 kg
Viktnedgång vecka 4: +0,5 kg
Viktnedgång vecka 5: -0,7 kg
Viktnedgång vecka 6: +0,5 kg
Viktnedgång vecka 7: +/-0 kg
Viktnedgång vecka 8: +/-0 kg
Viktnedgång vecka 9: -0 kg
Viktnedgång vecka 10: -0 kg
Viktnedgång vecka 11: -0 kg
Viktnedgång vecka 12: -0,7 kg
Viktnedgång vecka 13: -0,3 kg
Total viktnedgång: -4,3 kg och -10,6 cm i midjan
Tidigare hade Carolina ett väldigt pressat schema med jobb, träning, ridning och sena kvällar. Ofta blev kosten lidande och hennes lösning på det var att antingen att:

1) inte äta någonting alls

2) småäta (exempelvis drack hon 2 liter Coca Cola Zero om dagen)

2) äta alldeles för mycket vid enstaka tillfällen

Trots att Carolina både tog dagliga morgonpromenader, löptränade, åkte längdskidor på vintern och red på elitnivå saknade hon dessutom de träningsresultat hon ville ha.

Bli medlem från 179 kr/månad

Stressen en stor bov

Carolina antogs som en av hemmadeltagarna i utmaningen 90 dagar med Mårten Nylén. Och första gången hon och Mårten träffades på kickoffen i Stockholm såg han över hennes vanor och sade “ditt problem är stress”. Så Carolinas något abstrakta mål blev att försöka dra ner på alla “måsten”, sova lite bättre, äta lite mer och oftare samt att ägna sig åt rätt typ av träning för sina mål.
– Ärligt talat skiter jag i vad det står på vågen, men jag är inte nöjd. Framförallt skulle jag som sagt behöva hjälp mer hur jag ska äta, sade hon då.

För att ha någon typ av mätbara referenspunkter valde vi i samråd med Carolina dock att ändå ta hennes startmått.*

Vecka 1-4: -3,1 kg

Carolinas första tre veckor gick hon faktiskt också ner i vikt, för att sin fjärde vecka gå upp ett halvt kilo igen. Men undantag från två helger då hon suttit som domare i flera timmar långa dressyrtävlingar då sötsuget lätt sätter in, var den stora skillnaden nu att hon slutat slänga i sig snabbmat i bilen och hälla i sig Coca cola Zero. Efter coachning från Mårten Nylén hade hon också börjat äta frukost lite tidigare, för att istället skjuta in ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen.
– Dessutom har Mårten tipsat mig om att dela upp min middag, så nu äter jag första halvan runt sex och andra när jag kommer hem på kvällen. Och det har fått mig att må mycket bättre, sade hon då.

Carolina hade även köpt gymkort med planen att fokusera på en hel del cardio, men också ge sig på styrketräning.

– Som sagt så är jag redan väldigt aktiv, men tydligen på fel sätt. Men kanske gäller det att ha lite is i magen, sade hon.

Vecka 5-8: -0,2 kg

De följande veckorna hade Carolina lyckats ta bort många olika stressfaktorer i sitt liv genom att lära sig prioritera och säga nej till vissa saker. Enligt coach Mårten Nylén kan stress nämligen göra mer skada än man tror, eftersom långvarig stress kan öka mängden kortisol i blodet till en skadlig gräns – vilket i sin tur kan motverka förbränning.

I samråd med Mårten hade Carolina också ökat sitt energiintag:
– I mitt “tidigare liv” gick allt ut på att inte äta för att gå ner i vikt eller bli “fastare”. Skillnaden nu är att jag har förstått att jag tvärtom måste äta för att nå mina mål, sade Carolina då.
– Ja, de flesta tror att det gäller att äta så lite som möjligt för att gå ner i vikt. Men det stämmer inte. Vill man att kroppen ska göra av med mer energi, så behöver man se till att höja kroppens egna basala förbränning – och det gör man enklast genom att äta både regelbundet och tillräckligt mycket, sade Mårten.

Foto: PRIVAT

Vecka 9-13: -1 kg

Den här månaden skedde en dramatisk förändring: Carolina kastade nämligen ut sin våg och bestämde sig för att fortsätta på känn.
– Jag kände bara att jag inte ville vara stå styrd, utan snarare lära mig att äta lagom och med måtta. Samtidigt både ökade jag antalet träningstillfällen och intensifierade mina pass genom att börja köra crossfit fyra gånger i veckan utöver min löpning tre gånger i veckan. Och red började jag istället göra på mornarna eller innan mina träningspass på kvällarna.

Det svåraste under de 90 dagarna har annars varit att sluta småäta, men skillnaden nu är att Carolina har lärt sig att man inte måste “åka hela vägen till Gällivare om det är Ystad som är målet”, vilket är den kanske allra vanligaste metaforen som Wellobes dietist Josefine Jonasson brukar tillämpa.
– I början var det också svårt att säga nej när folk runtom mig frågade om hjälp med olika saker, men nu har jag lärt mig att fokusera mer på mig själv och mitt eget bästa och verkligen göra saker och ting på mina villkor.
Och vad är målet nu?
– Att fortsätta som jag gör nu med en sund och bra balans mellan kost och träning, för även om det kanske inte syns så mycket på vågen har jag gått ner nästan 11 centimeter runt midjan. Ett annat stort problem förutom min kosthållning och mina stressnivåer innan var att jag inte fick de resultat av träningen som jag ville ha, men nu kan jag faktiskt se en antydan till magrutor. Så nu vill jag bli ännu starkare och mer fit. Och ju mer aktiv jag är, desto mindre småsugen blir jag.

Mårten: ”Det viktigaste har inte varit att gå ner i vikt”

Ett av Carolinas stora problem tidigare var som sagt att hon stressade mycket. Men en av saker Mårten lärde henne var vikten av en god planering. Så hur mycket har det egentligen hjälpt henne att komma i sin nya starkare form?
– Det hon säger själv är att den stora skillnaden är att hon idag kan säga nej och att hon kan prioritera sin hälsa och sitt välmående före många “måsten”. Att planera och prioritera kan hjälpa många att ta kontroll och framförallt att minska stress, säger Mårten.
En del läsare har hört av sig och frågat varför vi valde Carolina som hemmadeltagare trots att hon redan var förhållandevis “smal”. Berätta, hur resonerade du där?
– Det viktigaste målet för samtliga deltagare har inte varit att gå ner i vikt. Det har snarare handlat primärt om att de ska må bra och skapa nya och bättre vanor. Och just stress och felprioriteringar är en vanlig anledning idag till att man inte får ihop det och att kroppen inte svarar som man vill.

Se alla Carolinas veckouppdateringar

  Foto: PRIVAT

* Eftersom vi på Wellobe vill visa att allting inte alltid måste handla om att räkna siffrorna på vågen har vi valt ut Carolina som en av årets hemmadeltagare i utmaningen “Kom i form på 90 dagar med Mårten och Wellobe”. Carolina har alltså inte i första hand tagits med för att hon behöver gå ner i vikt. Däremot förstår hon inte varför hon inte får de resultat de vill ha av sin träning, samtidigt som hon kämpar med att hitta en regelbunden måltidsordning.
Starta DINA 90 dagar

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg