Sofia Yoo/Stefan Järrevång. Priyas vegetariska kost gav henne en riktig sjuts i träningen.

Slutade äta kött – gick ner i vikt

Det är “veganuari” och har aldrig varit trendigare att äta vegetariskt. Men för den som samtidigt vill hålla eller gå ner i vikt kan det vara utmanande. En som har lyckats är Priya Eklund, 41, från Norrköping.
– Jag tycker att många gör det onödigt krångligt. Jag gick ner över tio kilo, säger hon.

Testa samma metod som Priya

Hösten 2018 gick Priya Eklund, 41 år, med i Wellobe*. Norrköpingsbon ville ta tag i kosten och gå ner i vikt. Det som är lite speciellt med Priya är att hon är vegeterian.
– Mina föräldrar är från Indien och det köket är till stor del vegetariskt, men jag har aldrig haft någon press hemifrån att inte äta kött. Ändå tappade jag suget för det tidigt, framför allt rött kött, och i februari 2018 gick jag över till en helvegetarisk kost. Jag märkte helt enkelt att jag mådde bättre när jag inte åt kött, säger hon.  

Bli medlem från 179 kr/månad

Blev piggare av sin kost

Ett halvår senare hoppade Priya på utmaningen 90 dagar med Mårten Nylén där hon fick möjligheten att bli personligt coachad till att både äta bättre och röra på sig. Då gav hennes nya vegetariska kost henne ork att träna mer, säger hon. En vanlig missuppfattning är annars att det är svårare för vegeterianer att både träna och bygga muskler. För Priya var det tvärtom.
– När jag åt kött kände jag mig trött och tung, nu blev jag tvärtom piggare och orkade mer.

”Många gör det onödigt krångligt”

Enligt Priya behöver det inte vara så svårt att äta mer grönt och samtidigt gå ner i vikt.
– Jag tycker att många gör det onödigt krångligt. Det enda riktigt utmanande jag kan komma på är att hitta nyttig utemat. Vill du ha en caesarsallad utan kyckling och bacon till exempel är alternativen ofta mozzarella eller fetaost. Och vill du gå ner i vikt och hålla koll på kalorierna vill du inte lägga dem på ost.

Foto: Stefan Järrevång

Ett steg i taget

Enligt Priya handlar det – som vid vilken kosthållning som helst – om att fylla sina kalorier med bra livsmedel. För att vara vegeterian handlar inte om att bara ta bort köttet. Du får inga resultat på vare sig träningen eller vikten om du äter en spaghetti bolognese utan kött.
– Det handlar om att göra det i små steg: byt ut köttfärsen mot soja- eller ärtfärs nästa gång du äter tacos eller gör en chili på bönor i stället för kött. Det är kul att laga vegetarisk mat, så testa en gång i veckan till att börja med.
Och resultatet av Priyas utmaning? Minus 10,5 kilo på 90 dagar.
– Det går att vara vegetarian och gå ner i vikt, det är jag ett exempel på. Nu kör jag tung styrketräning sex dagar i veckan.

Namn: Priya Eklund
Ålder: 41
Bor: Norrköping
Yrke: Internationell koordinator på Linköpings universitet
Resultat: Gick ner 10,5 kilo i utmaningen 90 dagar med Mårten Nylén
Testa samma metod som Priya

Coachen: Inte svårare för att du är vegeterian

Mårten Nylén, huvudcoach i Priyas hälsoutmaning, tycker inte heller att hennes viktminskning var mer komplicerad bara för att hon var vegeterian.
– Rent fysiskt tror jag vi alla mår bättre av att äta mer grönt, men i början kan man få tänka några extra varv så man får i sig allt man behöver, säger Mårten Nylén. Tränar du mycket kan det vara bra att se över så man får i sig proteinrika vegetariska livsmedel. Men det är enklare idag än vad det har varit tidigare, det finns så otroligt många vegetariska substitut jämfört med förr. Och hittar du inga vegetariska alternativ som du gillar finns alltid tillskott, säger han.

Foto: Mikael Gustavsson

Energifördelningen viktigast

För att lyckas med en god viktminskning handlar det om att lägga upp en bra plan och skapa livsstil som håller i längden, oavsett om du är vegetarian eller inte, fortsätter Mårten Nylén.
– Kroppen ska både fungera i vardagen och svara på träningen. Det skiljer sig inte från någon som äter kött. En av de viktigaste sakerna är att fördela intaget av energi jämnt över dagen på ett för dig passande sätt. Sen gärna att äta varierat, och det behöver inte vara svårare bara för att du är vegetarian.

Läs även "Så går du ner i vikt som vegeterian"

Gå till artikeln HÄR

Det här får du som medlem

  • En individuell kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Träningsprogram och filmer
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till programmet "90 dagar med Mårten Nylén"
    Varmt välkommen tills oss

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
90 dagar med Mårten Nylén på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg