Magnus Sandberg/Sofia Yoo.

”Man vill ju vara frisk den tid man har”

Sångerskan Josefin Glenmark blev orolig för sin hälsa och bestämde sig för att gå ner i vikt, med hjälp av PT:n Mårten Nyléns 90-dagarsutmaning. Resultatet? Minus 12,7 kilo och 15,5 cm mindre midja.
– När jag väl tagit beslutet försvann suget, säger Josefin.

Nå dina hälsomål med samma metod
Sångerskan och låtskrivaren Josefin Glenmark har alltid kämpat med vikten. Samtidigt har livet ändå flutit på rätt bra – tills för några år sedan.
– Jag blev mamma och min karriär kom i gång samtidigt, vilket såklart var fantastiskt men väldigt svårhanterligt och stressigt. Dessutom har jag fått en adhd-diagnos, vilket har förklarat mycket. Jag kan jobba många timmar i studion utan att bli trött – men jag har också lätt att äta fel saker och bortprioritera motion, säger hon.

Hon blev till slut orolig för sin hälsa.
– Tiden är allt vi har och man vill ju vara frisk den tid man har. Jag vill inte förespråka viktnedgång – alla människor måste inte gå ner i vikt – men när jag vägde 80 kilo till mina 168 centimeter, så var det för mycket för mig, säger hon.

JUST NU: 50% rabatt

Avstod från alkohol

Genom åren har hon ”provat varenda jäkla diet som finns” utan att lyckas. I höstas sökte hon till 90 dagar med Mårten Nylén och blev tillsammans med artistkollegan Martin Almgren utvald att delta.
Med hjälp av kaloriräkning i Wellobes mobilapp och specialanpassat träningsprogram satte de i gång. Många andra användare gjorde utmaningen tillsammans med dem via nätet.
– För mig har det varit jätteviktigt att följa andras resa på chatten, jag tycker om att läsa deras historier. Dessutom var min man ett stort stöd, han åt samma mat som jag och avstod också från alkohol, säger Josefin.
Kolla: Så fungerar Wellobemetoden

Började promenera

I början var planering A och O.
– Jag var väldigt förberedd. Jag hade med mig matlådor och mellanmål, så att jag hade något hälsosamt att ta till när hungern slog till. Det gäller att hitta sina guldkorn. Åh, så jag kunde njuta av kokta ägg eller havregrynsgröt med frukt till frukost. Eller en fruktsallad med kvarg på kvällen. När jag väl tagit beslutet försvann suget efter sötsaker, säger hon.
På träningssidan började hon med många och långa promenader, hon hade stegräknare på sig och försökte gå 10 000 steg om dagen.
– Att gå i skogen är det bästa för mig, det ger sån återhämtning att vara nära naturen.

Svag coremuskulatur

Dessutom har hon tränat styrketräning, men på ett helt nytt sätt än tidigare, med hjälp av PT:n Mårten Nylén.
– Han upptäckte att jag är väldigt svag i min coremuskulatur, så jag fick börja träna med gummiband. Ju lättare och starkare jag blev, desto enklare blev det att träna, säger Josefin.
Till slut vågade hon prova löpträning – och älskade det.
– Det känns som det verkligen gjorde susen för min adhd. Men tyvärr fick jag ont i ryggen och blev också sjuk i virussjukdom i två månader.
Testa samma verktyg som Josefin

Har fått verktyg för att säga stopp

Det viktigaste hon tagit med sig från viktresan är tänket.
Mårtens balansbord är något som jag kommer ha med mig resten av livet. Jag har nu en tydlig uppfattning om vad min kropp behöver och vad jag kan skippa. Jag har fått verktyg för att säga stopp och göra bättre val. Det går inte varje dag, men då får man ta ett nytt beslut nästa dag.
Ibland kan det vara svårt att navigera för Josefin, som är i en extremt utseendefixerad bransch.
– Jag tycker att vi måste komma till en punkt där vi inte går på myten om att alla ser ut som ett photoshoppat foto. Det är svårt att tänka på vad man stoppar i sig, när man samtidigt har unga människor runt sig som mår dåligt och ställer omänskliga krav på sig själva och hur de ser ut.

Fokus på styrka och stabilitet

Lösningen är att finna en glädje i hälsotänk och rörelse, menar hon.– I somras turnerade jag med Peg Parnevik och alla i bandet hade träningskläder med sig och gjorde lite pulshöjare när vi suttit länge i bussen. Bara för att få i gång blodet och må bra!

I höst fokuserar hon på inre styrka och stabilitet, för att så småningom kunna återvända till löpträningen.
– Min resa fortsätter. Jag stressar fortfarande alldeles för mycket, så jag försöker göra mer yoga, pilates och meditation. Jag vill bygga upp min kropp inifrån.
Nå dina hälsomål med samma metod

Namn: Josefin Glenmark-Breman
Ålder: 45
Familj: Maken Mathias Breman, döttrarna Tillie, 7, och Vega, 6
Bor: Åkersberga
Gör: Sångerska och låtskrivare
Aktuell: Med låten "Det dyraste vi har" med mamma Ann-Louise Hanson
Instagram: Mumsmamman
Resultat efter 90-dagarsutmaningen: –12,7 kg och –15,5 cm i midjan

Josefins bästa tips för vikten

Gör en utmaning
Då behöver inte beslutet att till exempel sluta med socker vara för evigt, utan allt det goda finns kvar. Det gör det lättare att hitta motivation, speciellt i början.

Hitta det som funkar
En del chokladjunkies måste sluta helt, andra kan gå över till en ruta mörk choklad på kvällen och vara nöjda.

Ge inte upp
Om du ”överäter” en dag, tänk att du ska göra bättre val nästa dag.

Ta tag i hela hälsan
Om du är stressad eller sover dåligt, så kommer viktnedgången gå sämre.

Stötta varandra
Min man var med på tåget, det hjälpte mig.

Stötta okända
Jag tycker att det har varit bra att få kontakt med andra som gör en viktresa, via chattar och instagram.

Mellanmål
Ta alltid med något hälsosamt som du kan stoppa i dig när du blir hungrig, i stället för snacks eller glass.

Smygträna
Jag dansar med barnen, går i skogen, fuskar lite med benövningar... All rörelse är bättre än ingen rörelse.

Rensa skafferiet
Ha inget onyttigt hemma, då är det nästan omöjligt att stå emot.

Strunta i alkoholen
Jag tycker att det kändes bra att avstå från alkohol under utmaningen, man kan också dricka ett glas vid speciella tillfällen.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här