Carolina Byrmo/PRIVAT/Mårten Nylén

”Stress kan motverka viktnedgång”

Med två barn, ett stressigt artistliv samt en relativt färsk ADHD-diagnos, har Josefin Glenmark både ätit, sovit och rört på sig dåligt under en längre period. Nu har hon dock gått ner över 7 kilo – på bara 1,5 månad. Hemligheten?
– Jag slutade kämpa mot saker jag ändå inte kunde förändra och började fokusera på det jag faktiskt kunde påverka, säger hon.

Känner du igen dig? Prova samma metod som Josefin

Josefin Glenmark, 44, har två barn och en man, och arbetar som artist och låtskrivare. Det innebär att hon allt som oftast arbetar oregelbundna tider samt är ute på turné. Nyligen diagnostiserades hon dessutom med ADHD, så en av orsakerna till att hon antagit utmaningen "90 dagar med Mårten Nylén" är att hon vill förbättra hälsan på naturlig väg. Och hon mår redan avsevärt bättre.
– Tidigare upplevde jag både nervositet och stress relaterat till mitt jobb. Sedan gick det upp för mig att jag inte hade någon som helst kontroll över dessa saker – och då blev det enklare. Istället började jag fokusera på det jag faktiskt kunde påverka, som min kost och motion. Det har i sin tur lett till att jag sover bättre och känner mig mindres stressad. Och jag har gått ner 7,3 kilo på bara sex veckor.

Josefine 4 bästa tips för att hantera stress

1. Inför mobilförbud
– Så fort jag låter stressen ta över så sover jag sämre. Jag sätter mig till exempel med telefonen på kvällen, trots att jag försöker begränsa mobilanvändandet till dagtid. Och det i sin tur gör att jag lägger mig senare än jag borde. Mitt tips är därför att lägga bort telefonen vid åtta, ta en kopp te och sedan hoppa i säng vid tio. Det hjälper i alla fall mig, att både varva ner och sova bättre.

2. Var förutseende och planera
– Under stressiga perioder är planeringen av mat och motion desto viktigare. Då ser jag till att förbereda både matlådor samt två mellanmål till jobbet varje dag. Det minskar oron jag känner över att äta fel mat i sig och ger en känsla av kontroll. Dessutom är jag noga med att undvika att slänga i mig maten.

3. Se till att träningen blir av
– Ju längre in i utmaningen jag kommer, desto mer förstår jag de positiva effekterna av motion. Allt faller lättare på plats när jag tränar – både energin och sömnen. Dessutom blir min hjärna lite lugnare och tankarna likaså. Så är jag stressad blir min motion, precis som med planeringen av mat, desto viktigare. Så om jag så måste gå ut och gå på lunchen, så ska det ske.

4. Försök äta varierat
– Se till att få i dig både frukt, grönt, bra proteiner och långsamma kolhydrater. Personligen tar jag dessutom en dos D-vitamin varje morgon. Det är absolut ingenting jag har bevis på, men jag har hört att det kan hjälpa mot både ADHD och depression, samt att det kan boosta immunförsvaret under det mörka vinterhalvåret.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Mårten Nylén: ”Jag har en teori...”

Enligt Mårten Nylén, träningsexpert på Wellobe, är det viktigt att skapa balans i livet för att må bra. Särskilt om målet är att gå ner i vikt:
– Jag har en teori jag har namngett ”Balansbordet”. Den går ut på att se livet som ett bord med fyra ben. Ett står för kosten, ett för motionen, ett för sömnen och återhämtningen – och ett för just stressen. Är två eller flera ben trasiga blir hela bordet ostabilt. Så målet är att stärka upp de delar av bordet som behöver stärkas upp för att skapa balans. Samtidigt är det viktigt att inte börja jobba med alla ben samtidigt, utan fokusera på de delar man kan påverka, säger han.

Kolla: Så fungerar det

Därför är för höga nivåer av stress skadliga

När vi upplever mycket stress drar kroppen ner på vissa kroppsfunktioner för att klara av situationen, förklarar Mårten.
– Nivåerna av stresshormonet kortisol går då upp, vilket motverkar fettförbränningen och muskeluppbyggnaden samt sänker såväl immunförsvar som återhämtning. Kortsiktig stress är oftast ingen fara, men långvarig stress är däremot aldrig bra.
I Josefins fall har både stressen och sömnen påverkat hälsan en hel del, fortsätter Mårten.
– Vi pratar en hel del om det. Däremot försöker hon förstå sambandet, vilket är en bra start till att kunna förbättra hälsan överlag.

Så gör du för att vara med

Alla medlemmar i Wellobe kan följa programmet parallellt med Martin. Du väljer själv när dina 90 dagar ska starta och varje vecka får du sedan:
* Specialtips för din kost
* En utmaning
* En motivationsfilm
* En 12 veckor lång plan för din träning med specifika övningar.
* Extra tips, råd och coaching i Facebook-gruppen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe".

Starta dina 90 dagar HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här