Promenader brukade göra ont för Karin – men inte längre.

Så blev Karin av med knäproblemen

Hon kunde inte gå utan att få ont och hade stora problem med vardagliga saker som att böja sig ner och knyta skorna.
Men efter sju veckor i “90 dagar med Mårten Nylén” är Karin Dahlins knäproblem helt borta sedan en tid tillbaka.
– Jag känner mig inte begränsad längre, säger hon.

Starta DINA 90 dagar – kör parallellt med Karin

Karin Dahlin, 44 år, har nått en ny milstolpe. Förra veckan sprang hon fem kilometer utan att stanna eller gå en enda gång, för första gången på länge. Hon har också blivit av med ett problem som häcklat henne under många år.
Det började för 2017. Karin som alltid haft löpningen som sin främsta träningsform, ville ta en paus och började promenera.

Löpning funkade – men inte att gå

Då kom knäproblemen. Karin hade ont bara av att gå, och kunde knappt böja sig ner för att knyta skorna.
– Det var lite överraskande, att löpning gick bra men att promenader gjorde att jag fick ont. Jag blev väldigt begränsad, det var bara att glömma att gå i trappor, säger hon.
När Karin påbörjade sina “90 dagar med Mårten Nylén” var hon orolig. Hon visste ju att promenaderna skulle ge henne ont i knäna, och mycket riktigt kände hon av det.
Få fri tillgång till samma verktyg som Karin

Bli medlem från 179 kr/månad

Träning kan förebygga skador

Men nu – efter bara några veckor med träning och coachning av Mårten Nylén – är problemen helt borta. 
– Det försvann för två-tre veckor sedan, och jag märkte det knappt. Från en dag till en annan hade jag inte ont längre.
Träning förknippas främst med att göra av med energi och att bygga stora muskler. Men gör man det rätt kan de ge en rad andra fördelar – precis som Karin nu fått uppleva.
– Det handlar om att träna smart, hållbart och att anpassa det efter din kropp. Då kan du förebygga skador och ont, och ibland även sjukdom. Karin har fått stärka upp muskulaturen kring knäna, men även bålen, vilket förebygger just knäskador, säger Mårten Nylén.

“Det kan göra ont att träna – utan att det är farligt”

Även återhämtningen spelar stor roll när det kommer till skaderisk. Att bara träna på, utan att skapa sig tid för vila, är ingen bra idé.
– Det är då kroppen får chansen att byggas upp, repareras och bli starkare. Att balansera ansträngning med återhämtning är a och o, säger Mårten Nylén.
Karin menar att hon har lärt sig något väldigt viktigt efter knäproblematiken.
– Ibland får man bara tänka annorlunda gällande träningen. Får du ont i knät handlar det inte om att sluta träna, utan istället hitta alternativa träningsformer eller övningar som faktiskt stärker ditt knä, säger hon.
Nå dina hälsomål – med vår metod

Så stärker du dina knän

Som medlem i Wellobe får du tillgång till ett antal träningsprogram – vi har något för alla. Bland annat finns ett program av Mårten Nylén som specifikt går ut på att stärka dina knän. Du får sex övningar som skapar både styrka och mobilitet.
Redan medlem? Gå till programmet
Bli medlem här

Det här är Karin Dahlin

Ålder: 44
Yrke: Registrator
Hemstad: Värmdö, Stockholm
Familj: Gift, fyra barn på 22, 20, 14 och 8 år
Instagram: @frudahlin

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
90 dagar med Mårten Nylén på Facebook
Mårten på Instagram

Gör utmaningen parallellt med Karin

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg