Frederic och Nina har avslutat sin tredje vecka av ”90 dagar med Mårten Nylén”.

Experten: Då kan vågen lura dig

Försöker du gå ner i vikt? Då är det ingen bra idé att väga dig varje dag.
Det har Nina Karlsson, 38, och Frederic Åkerberg, 45, fått lära sig efter sina tre första veckor av ”90 dagar med Mårten Nylén”.
– Väg dig mindre ofta i stället, säger Mårten Nylén, och förklarar varför.

Starta DINA 90 dagar med Mårten Nylén här

Hårdträning, förbud och ständig viktkontroll. I teorin är det ett framgångsrecept, men långt ifrån i praktiken. Att gå “all in” med träningen och kosten kan ge kortsiktiga resultat men håller oftast sämre i längden.

Investera i din hälsa!

Därför ska du inte väga sig varje dag

En annan faktor som kan sänka motivationen är att väga sig för ofta. Vågen säger nämligen inte hela sanningen om man kollar den varje dag.
– Nina var lite orolig, hon hade vägt sig mitt i veckan och då hade vikten stått still. Det finns flera skäl till att kroppen binder vätska, det kan handla om stress, hård träning, salt- eller kolhydratsintag exempelvis. Sen kommer inte vågen visa konstant nedåt varje dag, och det är inte meningen heller. Kolla av vikten mindre ofta i stället, och har man ett viktmål är det viktiga är att kurvan går åt rätt håll över tid, säger Mårten Nylén.
Det här är "90 dagar med Mårten Nylén"

Vikten inte största vinsten

Många har själva viktnedgången som mål när de inleder en hälsoresa – och det behöver inte vara fel. Men de stora vinsterna kommer vara något helt annat, enligt Mårten Nylén.
– Att orka och kunna göra fler saker i vardagen, bli piggare, gladare och sova bättre är förändringar som gör skillnad på riktigt. Det är saker man inte alltid ser utifrån, men som är väldigt mer värdefulla. Nina och Frederic kommer upptäcka nya saker varje vecka.

Nina har redan börjat känna av flera hälsofördelar.
– Jag sover redan mycket bättre och är mer fokuserad på dagarna. Jag känner mig starkare i kroppen och får inte lika ont i ryggen när jag sitter still, säger hon.
Starta DINA "90 dagar med Mårten Nylén" – som medlem

Han gick två mil – om dagen

För Frederic har veckan varit speciell. I fyra dagar var han och vandrade med vänner (de gick två mil per dag!) – och hans planering och nya livsstil sattes på prov ordentligt.
– Förut hade jag fyllt väskan med godis och snacks för att hålla energin uppe. Jag frågade Mårten om tips och vi hittade i stället några bars som fungerade perfekt som mellanmål. Jag lyckades hålla energin på en bra nivå och blev aldrig sådär vrålhungrig så att humöret dippade, till mina kompisars glädje, säger Frederic.

Så tränar Nina och Frederic

Träningsmässigt har Frederic och Nina, förutom sina promenader, fått jobba med något Mårten Nylén kallar för “4-övningsrundor” på gymmet. Det innebär fyra olika övningar som körts i en cirkel med tre till fyra varv, med fokus på att jobba med riktade muskelgrupper och att hålla pulsen igång.
– Vi vill jobba med musklerna för att öka den basala förbränningen och samtidigt ha en bra förbränning under passet. Nu börjar vi kika på vad nästa steg ska bli, och det kommer inte vara samma för båda. För Nina kollar vi på att göra 4-övningsrundorna lite mer avancerade, medan Frederic på sikt vill träna mer styrkeinriktat inne på gymmet, säger Mårten Nylén.

Mårtens 4 bästa tips – för att få bättre resultat

1. Satsa på helheten men gör inte allt. För att få bra resultat behöver man få kroppen att fungera. Så se över balansbordets fyra faktorer motion, kost, vila (sömn & återhämtning) samt stress. Prioritera dina insatser och tänk långsiktigt.

2. Anpassa din träning efter dig. Det är inte den som tränar hårdast eller mest som får bäst resultat utan den som tränar smartast. Anpassa övningar, tempo och återhämtning efter ditt utgångsläge, din förmåga och syfte.

3. Kontinuitet med bra saker skapar bra vanor i längden.

4. Se dina framsteg. Många sätter fokus på fel saker. Tar man sju steg framåt och får ett bakslag, så glöm inte att du fortfarande är sex steg framåt.

Nina Karlsson

Ålder: 38 år
Yrke: Kundansvarig inom FMCG
Hemstad: Upplands Väsby
Familj: Sambo, två barn
Instagram: @NinaWellobe2022

Längd: 170 cm
Startvikt: 81,6 kg
Nuvarande vikt: 77,3 kg

Frederic Åkerberg

Ålder: 45 år
Yrke: Specialistsäljare inom AV
Hemstad: Nykvarn
Familj: Gift, två gemensamma barn, samt två barn från tidigare förhållande
Instagram: @freddesaventyr

Längd: 184 cm
Startvikt: 119,7 kg
Nuvarande vikt: 113,9 kg

Här tränar Frederic: Smart Hälsa Nykvarn

Det får du i "90 dagar med Mårten Nylen"

* Ett temamail i veckan i 13 veckor
* Regelbundna kostråd
* 7 kaloriberäknade recept i veckan
* Regelbundna träningstips
* Ett individanpassat träningsprogram utvecklat av Mårten Nylén
* Inspirerande artiklar om mat, motion och motivation
* Tips, råd och inspiration ifrån andra deltagare i vår slutna Facebook-grupp

Gör utmaningen parallellt med Frederic

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här