Sofia Yoo

Hon åt mer, tränade mindre – och gick ner i vikt

När Ingela Laméus avslutat utmaningen "90 dagar med Mårten Nylén" hade hon slagit rekord. Hon gick nämligen ner hela 21 kilo och 25 centimeter, vilket var både snabbare och mer än vad någon annan deltagare gjort. Och det genom att äta mer och träna mindre. Knepig ekvation? Nej, inte alls, menar Ingela själv.

Starta DINA 90 dagar

När Ingela Laméus, 37, sökte till "90 dagar med Mårten Nylén" beskrev hon sig själv som en sliten fyrabarnsmamma med ett heltidsjobb och ett bröllop att planera. Nu, några månader senare, ser hennes liv helt annorlunda ut. Inte bara är hon 21 kilo och 25 centimeter lättare och smalare, och är gift. En period efter att hon gått i mål drev hon en Facebook-grupp och bloggade på Mårten och Malin Nyléns hälsoportal I am ready. Allt för att inspirera andra.
– Folk hörde av sig och bad om tips och råd på hur de skulle äta, träna och tänka. Många frågade också hur sjutton jag kunde äta mer och träna mindre – och ändå gå ner i vikt, säger hon.

Inte så konstigt, för en lekman låter det som en utopi. Och därför har Ingela nu skrivit ett blogginlägg för att reda ut det hela.

JUST NU: En månad på köpet!

Om det där med att "äta mer"

Innan Ingela gick med i Wellobe trodde hon att den bästa metoden för att gå ner i vikt var att äta så lite som möjligt. För ju mindre mat, desto mer borde kroppen ta av det egna "förrådet". Eller?
Denna devis har jag levt efter under alla tidigare viktminskningsförsök. Men denna devis är också anledningen till att jag har misslyckats. Jag åt så lite som möjligt under en period, bara för att sedan tappa fattningen när suget efter onyttigheter tog över, skriver hon.

Drabbades av näringsbrist och blev sjuk

På samma sätt påbörjade dock Ingela sin 90 dagar långa utmaning med Mårten Nylén och Wellobe. Hon höll sig till endast 500-800 kilokalorier per dag – trots att rekommendationen i Wellobe låg på 1 300 kilokalorier per dag.
Vad som hände då var att jag fick näringsbrist och blev förkyld med feber. I närmare en vecka blev jag liggandes på soffan. Och mitt ologiska jag resonerade då som så att det nog var bäst att jag drog ner ännu mer på antalet kalorier, eftersom jag ju ändå inte rörde på mig och då heller inte kunde förbränna det jag åt, skriver Ingela.

Vikten av regelbundenhet

Mårten Nylén, som är träningsexpert på Wellobe och huvudcoach i utmaningen, förklarade då vikten av ett regelbundet och jämnt fördelat energiintag. Som hjälp delade han upp Ingelas 1 300 kalorier över fem olika mål per dag för att få igång förbränningen, hålla en jämn blodsockernivå samt för att föregå akuta hungerattacker.
Till min hjälp hade jag Wellobes app där jag registrerade alla måltider och dess kaloriinnehåll. Alltså började jag äta mer än jag gjort tidigare samt mer regelbundet, vilket motverkade både sockerdippar och överätning. Det gjorde att min egna förbränning kom igång och jag kunde allteftersom öka mitt kaloriintag ännu mer, från 1 300 kalorier till 1 500 kalorier per dag – och ändå gå ner i vikt, skriver Ingela.

Om det där med att "träna mindre"

Lika logiskt var det för Ingela att träna "så mycket som möjligt" för att gå ner i vikt. Så i början av utmaningen började hon sina dagar med en timmes powerwalk. Den följdes sedan av en lunchpromenad samt med ett svettigt spinning- eller styrkepass. Var det dessutom så att Ingela någon gång behövde avstå sin planerade träning blev hon jättestressad:
En kväll hade jag tränat hårt på dagen men kände ändå en press på att även ge mig ut på kvällen, trots att jag omöjligt hade någon energi och var helt gråtfärdig. Då klev Mårten Nylén återigen in och förklarade vikten av vila och att inte försätta kroppen i stress, skriver hon.

Den negativa effekten av stress

Mycket riktigt. Den här perioden blev Ingelas viktresultat sämre än väntat, enligt Mårten Nylén, för att hennes kropp helt enkelt inte förmådde leverera några resultat.
Vad jag hade gjort var alltså att försätta kroppen i stress. Fysisk, genom att träna för hårt. Och mental, eftersom jag kände mig pressad att hela tiden prestera. Men när kroppen befinner sig i det läget spelar det ingen roll hur hårt man tränar, den kan ändå inte tillgodogöra sig den insatsen, fortsätter Ingela.

Promenader kan vara "good enough"

Mårten Nyléns rekommendation var att dra ner rejält på tempot samt att endast ägna sig åt promenader ett tag. Ingela behövde nämligen dra ner på stresshormonet i kroppen samt förstå att det faktiskt kan räcka med att bara promenera för att gå ner i vikt.
Med andra ord behövde jag hitta balansen mellan träning och stress. För när jag väl drog ner på tempot och ändrade min inställning till att det är good enough med bara promenader, så kom också resultaten tillbaka.

Och kontentan av det? Jo, Ingela började alltså äta mer och träna mindre. Och först kom hennes goda resultat, det vill säga de hållbara resultaten.
Namn: Ingela Laméus
Ålder: 37 år
Hemort: Älvkarleby
Yrke: Gruppledare

Längd: 163 cm
Startvikt: 81,3 kg
Midjemått: 113 cm
Målvikt: 69,3 kg

Slutvikt: 60,3 kg
Midjemått slut: 88 cm
Total viktnedgång: -21 kg och 25 cm i midjan
Starta DINA 90 dagar

Följ Ingela för mer inspiration
Hon är ny ambassadör på Wellobemed en egen blogg.
(Kan dock bara nås om du är medlem i Wellobe.)
Gå till Ingelas Ambassadörsblogg
Instagram: lameus.ingela
Facebook: Pepp och prepp med Ingela Laméus
 

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här