Privat/Getty Images. Havregrynsgröt är vanligt förekommande på frukostbordet för Karin Dahlin, som gjort fem veckor av "90 dagar med Mårten Nylén".

Karin stressade ner – då svarade kroppen

Ha realistiska mål – och jaga inte perfektion. Det är några av ledorden som Karin Dahlin, 44, haft den senaste veckan för att sänka stressnivån.
Och det gav resultat.
– Karin släppte pressen, och kroppen svarade, säger träningsexperten Mårten Nylén.

Starta DINA 90 dagar – kör parallellt med Karin
Förra veckan kunde Karin Dahlin, 44 år, berätta om hur hon springer fem kilometer 17 minuter snabbare än för bara några veckor sedan. Hon lyfte också den nyfunna energin i vardagen och den förbättrade sömnen.
– Min dotter sa det bara häromdagen, vad skönt det är att jag inte somnar så fort jag kommer hem från jobbet, säger Karin.

“Jag har jagat perfektion”

Den senaste veckan, Karins femte i “90 dagar med Mårten Nylén”, har hon tillsammans med Mårten jobbat på att stressa mindre och släppa prestationspiskan. Att inte ha orealistiska mål eller för höga mål, att inte vara petnoga med varje måltid varje dag, och att inte göra andras problem till sina.
– Jag har gått från att jaga perfektion till att hålla det enkelt. Som exempel har jag, i stället för att leta efter nya och näringsrika recept till frukosten varje morgon, hållit mig till gröt, för att det funkar. Jag försöker få till en riktigt bra middag varje dag, men de andra måltiderna är jag inte petnoga med.
Få fri tillgång till samma verktyg som Karin

Bli medlem från 179 kr/månad

Så motverkar stress viktnedgång

Den minskade stressen har gett resultat för Karin. Kroppen började svara bättre på hennes förändringar, vågen visade ett halvt kilo mindre sedan förra veckan. Mårten Nylén är inte förvånad.
– Stress påverkar kroppen mycket mer än vad många tror. När vi stressar mycket kan kortisolnivåerna gå upp, och höga kortisolvärden kan motverka fettförbränning och muskel­uppbyggnad, de försämrar också vårt immunförsvar och vår åter­hämtning, säger han.
Nå dina hälsomål – med vår metod

Inte besatt av höga mål längre

Förutom att hjälpa Karin att stressa mindre med maten har Mårten fokuserat på att lyfta fram andra värden än siffran på vågen. Det är ju inte vikten det handlar om – utan att må bra inifrån och ut.
– Karin gör framsteg och förändringar hela tiden, som ger resultat. Det är bara att titta på hennes vardag i dag och jämföra det med för fem veckor sedan. Hon tränar smartare, äter mer regelbundet, hon är piggare och har mer energi. Hon mår helt enkelt mycket bättre, och hon får hela tiden nya verktyg för att kunna fortsätta med de här vanorna när våra 90 dagar är över, säger Mårten Nylén.
Stress försvinner inte över en natt, men för Karin blir det bättre och bättre för varje dag. Precis som med allt annat lär hon sig och applicerar nya saker hela tiden.
– En sak som jag verkligen tar med mig från det här är att inte vara så besatt av att sätta mål. Så har jag alltid funkat, jag sätter ett skyhögt mål som är helt orealistiskt att nå, så blir jag stressad över att inte klara av det. Jag behöver inte jaga det där perfekta hela tiden, och det är en skön insikt, säger Karin.

Det här är Karin Dahlin

Ålder: 44
Yrke: Registrator
Hemstad: Värmdö, Stockholm
Familj: Gift, fyra barn på 22, 20, 14 och 8 år
Instagram: @frudahlin

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
90 dagar med Mårten Nylén på Facebook
Mårten på Instagram

Gör utmaningen parallellt med Karin

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg