Filip Häggberg/Sofia Yoo. Mårten Nylén har coachat Karin Dahlin och Dennis Olander i två veckor.

Därför ska du inte träna för hårt – och äta för lite

Stenhård träning och minimalt med mat? Då får du inga bra resultat med din hälsosatsning – tvärtom.
Det har Dennis Olander och Karin Dahlin fått lära sig under sina första två veckor av “90 dagar med Mårten Nylén”.
– Det handlar om att skapa vanor du faktiskt kan hålla i och även att utgå och anpassa efter sig själv, det är då du alltid får de bästa resultaten, säger Mårten Nylén.

Gör utmaningen parallellt med Dennis och Karin
En rivstart med högintensiva löppass, tunga gymbesök och stort kaloriunderskott kanske låter bra i teorin. Men i praktiken behöver du se till att du balanserar din återhämtning mot din ansträngning då det är där de bättre resultaten ligger. Att starta igång lite mindre hårt minskar även risken för skador och sjukdom.
Syftet med “90 dagar med Mårten Nylén” handlar om att skapa vanor som håller i längden.
– Du behöver inte trycka gasen i botten eller kämpa som en galning, utan satsa på att göra smarta val och skapa nya hälsosamma vanor, säger Mårten Nylén.

JUST NU: En månad på köpet!

Karins stora framsteg

När Karin Dahlin, 44, kom till sitt senaste träningspass med Mårten hade hon haft en riktig “skitdag”. Hon hade helst av allt velat dra täcket över huvudet och äta bullar – definitivt inte träna. Men efter passet var känslan annorlunda.
– Det var träning jag behövde, att få lite endorfiner och dopamin. Jag gick som på moln från gymmet, säger Karin.
Att Karin överhuvudtaget dök upp till träningen ser Mårten Nylén som ett stort framsteg.
– Tidigare hade hon enligt henne själv antagligen valt att inte komma, och i stället valt att ligga kvar i sängen och deppa. Men här gör hon i stället ett smartare val, eftersom hon vet hur bra det känns efteråt. Det är exakt det som de här 90 dagarna handlar om. Att bryta dåliga vanor och att göra smarta val.

Så hanterar du stressen

Karin har tidigare berättat om hur stressen tvingade henne att sluta prioritera sig själv, något som föranledde hennes försämrade hälsa och viktuppgång. När man börjar en satsning för att må bättre och bli mer hälsosam är det viktigt att jobba med kroppens förmåga att svara, och stress kommer vi alltid ha mer eller mindre av i våra liv, menar Mårten Nylén.
– För mycket stress försämrar fettförbränningen, muskeluppbyggnad och återhämtningen. Det är därför det är så viktigt att hantera den. Och det gör vi genom att inte trycka gasen i botten direkt, utan att istället jobba för att skapa hälsosamma vanor i vardagen och sluta komplicera. Det blir samtidigt en mindre påfrestning för både kropp och hjärna.

“Träningen enklare än jag trodde”

Förra veckan berättade Dennis Olander, 33, om hur han fått dra ned på träningen på grund av känningar i knät. I stället för att trycka in flera pass på en dag har han börjat sprida ut motionen över hela veckan, och resultaten har fortsatt komma.
– Jag sover redan mycket bättre och har dessutom gått ner nästan sju kilo på två veckor. Det känns jättebra med träningen, det är enklare än vad jag trodde. Det blir mest promenader, lite cykel och så några Mårten-pass, säger Dennis.

Därför ska du inte äta för lite

Det som Dennis jobbar med just nu är att få i sig tillräckligt med mat varje dag. Han är riktad till 1400 kalorier per dag i Wellobes app, men har vissa dagar svårt att nå upp till det.
– Det är jätteviktigt att inte äta för lite. Vi behöver både näringen och energin. Sen att det blir fel lite här och där spelar mindre roll, men i längden kan det bli problem. Man kan säga så här: Äter du för mycket kommer du få sämre resultat, men äter du för lite kommer du också få det. För att få bästa resultaten så behöver du anpassa energiintaget efter ditt behov och syfte, säger Mårten Nylén.

Två veckor in i “90 dagar med Mårten Nylén” – deltagarna om hälsofördelarna

Karin Dahlin
– Jag orkar ta mig igenom en hel dag, utan att somna när jag kommer hem frå jobbet. Har mer ork och energi om dagarna.
– Min mage mår mycket bättre! Tidigare har den varit lite strulig.
– Även när jag har “skitdagar” gör jag smarta val och står emot frestelser.
Startvikt: 80,3 kg
Nuvarande vikt: 78,6 kg
Dennis Olander
– Jag vaknar fortfarande mycket om nätterna, men sömnkvalitén har blivit mycket bättre. Jag är piggare om dagarna.
– Jag är gladare och på bättre humör. Det märker mina kollegor, mina barn och jag själv!
– Träningen känns lättare och lättare, jag längtar till nästa pass!
Startvikt: 120,3 kg
Nuvarande vikt: 113,4 kg

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
90 dagar med Mårten Nylén på Facebook
Mårten på Instagram

Gör utmaningen parallellt med Dennis och Karin

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här