Mårten Nylén

Så ska du träna om du vill gå ner i vikt

Högintensiv träning på kortare tid eller lågintensiv träning på längre tid? Vad ska man egentligen satsa på om man vill gå ner i vikt? Här beskriver PT:n Mårten Nylén hur han har arbetat med Joacim Rahm, 43, deltagare i årets utmaning ”Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe”.

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Kolla här

Olika träningsformer förbränner olika mycket energi. Så långt vet vi. Men hur ska man då tänka och vad ska man fokusera på när det kommer till att träna just för att gå ner i vikt?
Enligt Mårten Nylén, träningsexpert på Wellobe, så bör först och främst alltid själva syftet hållas i fokus när det kommer till valet av träningsform.
– För det är inte så enkelt att det är den som tränar hårdast som får bäst resultat, utan snarare den som tränar smartast, säger han.

Om skillnaden på hög- och lågintensiv träning

När det kommer till högintensiv träning så gör den av med mer energi på kortare tid. Men samtidigt kräver den mer återhämtning, så vilken typ av träning man ska ägna sig åt beror både på vilket utgångsläge man har samt vilka förutsättningar och mål, fortsätter Mårten.
– Lågintensiv träning däremot, kan göra av med lika mycket energi om man förlänger tiden lite och då behövs inte samma återhämtning. Sedan finns det så klart skillnader om man ska gräva ännu djupare, vad gäller faktorer som hormonpåverkan och muskelaktivering.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Cardio med högintensiva inslag

När det kommer till just viktnedgång anser dock Mårten Nylén att det är bäst att fokusera på cardio – det vill säga konditionsträning – men att kombinera det med ett antal högintensiva inslag då pulsen ökar några snäpp. För då vänjer sig kroppen vid att arbeta i ett högre tempo allt eftersom. Det är normalt det man brukar kalla ”intervallträning”.
– Man bör också lägga in ett par styrkemoment för att stärka upp kroppen muskulärt och höja den basala förbränningen.
Sammantaget fungerar alltså både hög- och lågintensiv träning då det viktiga är att man rör på sig överhuvudtaget. Men högintensiv träning kräver alltså mer återhämtning.
– Det viktiga är att man utgår ifrån sitt eget startläge och ifrån vad man tycker är roligt.

”Prioritera saker som gör skillnad”

När det kommer till Joacim Rahm, 43, som är en av deltagarna i årets omgång av utmaningen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe", så har Mårten fokuserat på att genomföra förändringar som har varit möjliga för just honom.
– Jag har också varit noga med att inte ändra på för mycket i taget, utan har prioriterat de saker som verkligen gör skillnad. Joacim ville nämligen inte bara gå ner i vikt, utan tyckte det var desto viktigare att ändra på sina dåliga vanor. Mycket har därför handlat om att lära honom vad som är bra och näringsrik mat samt vilken betydelse motionen faktiskt har för att han ska må bra. Vi har också jobbat med tydliga målsättningar och att skapa rätt fördelning av energimängd för just honom. Och idag har Joacim gått ner nästan 24 kilo på bara 12 veckor.
Vill du testa samma metod som Joacim – kolla >>HÄR<<

Läs även övriga deltagares historier

- Ingela Laméus, 37
- Towe Sävenmark, 44
- Stefan Hansius, 55
- Carolina Mörk, 30

Aktivera DINA 90 dagar

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här