Frederic och Nina berättar om vad och hur ofta de äter under ”90 dagar med Mårten Nylén”.

Så äter succédeltagarna

Sex måltider om dagen och två till tre gympass i veckan.
Nina Karlsson, 38, och Frederic Åkerberg, 45, berättar hur en vanlig vecka ser ut under deras ”90 dagar med Mårten Nylén”.
– Det är en förändring, men den är hållbar och går enkelt att anpassa till ett vanligt liv, säger Nina.

Starta DINA 90 dagar med Mårten Nylén här

Många förknippar en livsstilsförändring och viktnedgång med få måltider och stenhård träning. Det gjorde även Nina och Frederic innan de inledde sina ”90 dagar med Mårten Nylén”.

Men de blev snabbt varse om att så inte behöver vara fallet. Nyckeln för båda höstens deltagare var snarare att öka antalet måltider: Nu hoppar de aldrig över frukosten och äter två mellanmål per dag.

JUST NU: 50% rabatt

Inget behov av pizza eller kebab

Anledningen? Att hålla en jämn blodsockernivå för att inte vara vrålhungrig när det väl är dags för en huvudmåltid och överäta. Nu beskriver både Nina och Frederic att de känner sig “jämnmätta” över hela dagen.
– Det är klart att det varit en förändring men den är hållbar och går enkelt att anpassa till ett vanligt liv. Mitt problem i början var att jag hade svårt att komma upp i mina rekommenderade kalorier, så där har mellanmålen varit en viktig del, säger Nina.

För Frederic har ett jämnare intag också gjort underverk.
– Jag är alltid mätt och belåten, och då är det enkelt att göra bra val. Nu behöver det inte bli en kebabtallrik eller pizza när jag äter ute med kollegorna, nu kan jag köra en kycklingsallad. Så har jag aldrig funkat förut, säger han.
Starta DINA "90 dagar med Mårten Nylén" – som medlem

Så äter Nina en vanlig dag

  • Frukost, ca 07.00: Havregrynsgröt med olika varianter av topping, exempelvis banan eller blåbär.
  • Mellanmål, ca 10.00: En frukt, en finn crisp eller ett kokt ägg.
  • Lunch, ca 12.00: Allt möjligt från Wellobe´s receptdatabas, senast testade jag grekiska färsbiffar och gjorde ett gäng matlådor.
  • Mellanmål, ca 15.00: Samma som mellanmålet på förmiddagen.
  • Middag, 18-19.00: Ofta en sallad där jag växlar mellan kött, fisk och kyckling som proteinkälla.
  • Kvällsmål: Målet är att lyckas äta upp mina kalorier under dagen, men har jag mycket kvar äter jag ett lätt mål på kvällen. Lite grekisk yoghurt eller kvarg, exempelvis.

Träningen varje vecka:
3 gympass
4 promenader på 40–60 minuter

Så äter Frederic en vanlig dag

  • Frukost, ca 06.30: Havregrynsgröt med lättsockrad lingonsylt och något ägg. Ibland har jag lite banan i gröten.
  • Mellanmål, ca 09.30: Är jag hemma blir det ofta lite kvarg med cashewnötter, banan eller färska bär. På jobbet brukar jag ha med en färdig förpackning med keso och bär.
  • Lunch, ca 12.00: Här äter jag en matlåda med mat från middagen dagen innan. Är jag på kontoret och går ut och äter med kollegorna blir det någon typ av sallad, ofta ceasarsallad med kyckling.
  • Mellanmål, ca 15.00: Samma som mellanmålet på förmiddagen.
  • Middag, 18.00: Här har jag och familjen valt att utnyttja Wellobe’s erbjudande med Coops hälsokasse. Man får hem ingredienser till fyra middagar till dörren, och måltiderna är på max 500 kalorier. Det funkar hur bra som helst!

Träningen varje vecka:
2 gympass
3-4 promenader på 40–60 minuter
2 pass brasiliansk jiu-jitsu

Nina Karlsson

Ålder: 38 år
Yrke: Kundansvarig inom FMCG
Hemstad: Upplands Väsby
Familj: Sambo, två barn
Instagram: @NinaWellobe2022

Längd: 170 cm
Startvikt: 81,6 kg
Nuvarande vikt: 74,8 kg

Frederic Åkerberg

Ålder: 45 år
Yrke: Specialistsäljare inom AV
Hemstad: Nykvarn
Familj: Gift, två gemensamma barn, samt två barn från tidigare förhållande
Instagram: @freddesaventyr

Längd: 184 cm
Startvikt: 119,7 kg
Nuvarande vikt: 110,7 kg

Här tränar Frederic: Smart Hälsa Nykvarn

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här