Sofia Yoo/Marcus Järvinen

”Jag mår så mycket bättre – det är obeskrivligt”

Han vaknade över 40 gånger varje natt, orkade inte spela fotboll med barnen och var allmänt på dåligt humör.
Efter ”90 dagar med Mårten Nylén” sover Dennis Olander, 33, som en prins, han har fått tillbaka glädjen och gått ner 23 kilo.
– Det går inte att beskriva hur mycket bättre jag mår nu, säger han.

Få tillgång till samma verktyg som Dennis

Allt började med en motorcykelolycka. Dennis Olander, 33 år, gick från att vara fysisk aktiv och ha bra koll på kosten till att inte kunna göra någonting alls. Tillvaron vändes upp och ned.
– Det är som en röd tråd. Min sömn är katastrofal, jag kan vakna 40 gånger på en natt, och har därför ingen energi på dagarna. Det leder till att jag inte tränar och mår dåligt över det, och då tröstäter jag. Sen går det runt igen, sa Dennis i sin första intervju.

JUST NU: 50% rabatt

”Jag sätter alarm för varje måltid”

Vågen visade över 120 kilo och Dennis kände inte igen sig. Varken i kroppen eller sinnet. Han ansökte till höstens säsong av “90 dagar med Mårten Nylén” – och blev en av två offentliga deltagare.
Att lägga om kosten blev en stor förändring för Dennis.
– Förut var lunchen, ibland till och med middagen, mitt första mål för dagen. Och då var jag ofta så hungrig att jag åt alldeles för mycket. Sen blev det godis och snacks på kvällen. Nu fick Mårten mig att förstå att jag måste äta betydligt oftare och mer regelbundet, så jag började helt enkelt ställa klockan och åt ungefär var tredje timme.
Starta DINA 90 dagar – gör samma resa som Dennis

Tacos? Då ryker brödet

Dennis hade nu alltid med sig något att äta. Han ville inte riskera att att stå utan mellanmål när klockan ringer och därmed riskera att tvingas köpa något snabbt som han inte planerat för.
– Det kan handla om ett knäckebröd, ägg eller lite proteinpulver. Perfekta nödlösningar. Till de stora måltiderna som lunch och middag har jag ätit mycket kyckling och köttfärs, men där har jag blandat ganska mycket. Det handlar inte om proteinet, utan allt runt omkring. Jag kan absolut äta tacos med barnen, men då tar jag bort brödet och chipsen. Äter vi spaghetti och köttfärssås tar jag väldigt lite pasta och fyller ut med grönsaker. För mig funkade det att begränsa intaget av kolhydrater, som pasta, bröd och ris.
Bli medlem – och få tillgång till "90 dagar med Mårten Nylén"

Åt för lite i början

I början av sina 90 dagar märkte Dennis att han under vissa dagar fick i sig för lite energi. I Wellobes app var han riktad till att äta 1400 kalorier om dagen, men nådde inte alltid upp till det. Mårten Nylén såg då till att öka Dennis energiintag – bland annat genom enkla lösningar som att ha med naturella nötter i väskan. Att äta för lite kan nämligen få kroppen att sluta svara.

Så tränade Dennis

Med träningen var det tvärtom. Första veckan gick Dennis in med pannbenet och en stenhård inställning, men fick snart veta att det inte alltid är den som tränat hårdast som får bäst resultat.
– Jag gick ut lite för hårt, Mårten fick dra ner mig lite. Han förklarade att det är viktigt att träningen ska hålla i längden, så att man orkar hålla i det.

Men efter det hittade Dennis en rutin som funkade i det långa loppet. En vanlig träningsvecka bestod av:

  • Fyra till fem långa promenader, 60-90 minuter
  • Ett till två gympass på egen hand, övningar medskickade från Mårten
  • Ett gympass tillsammans med Mårten, med fokus på både styrka och kondition

– Även här använde jag klockan. Jag satte alarm på när jag skulle ut och gå – och då gick jag även om det spöregnade. Det går alltid att hitta ursäkter om man vill, men det är alltid mycket skönare att få det gjort att kunna njuta av dagen efteråt. Att skjuta upp kan verka skönt för stunden, men du kommer alltid må bättre av att göra det.
Nå din målvikt – med våra verktyg

”Sömnen går inte att beskriva”

Efter 90 dagar med träning, kosttips och coachning av Mårten Nylén har Dennis uppnått sina hälsomål. Han sover ”som en prins”, är fylld med positiv energi, han orkar mer och han har lärt sig hur han ska äta för att må bra. Dessutom har han gått ner över 23 kilo.
– Alla, verkligen alla, säger att jag ser piggare och mycket gladare ut. Sömnen går knappt att beskriva, jag sover löjligt gott och längtar efter att gå och lägga mig. Och allt det här gör att jag orkar och vill spela den där fotbollen eller hockeyn med barnen. Det är fantastiskt.
Kickstarta DIN viktresa HÄR

Dennis 5 bästa hälsotips

Ställ klockan: Bestäm dig dagen eller veckan innan när du ska träna och när du ska äta, sen ställer du alarmklockan på de tillfällena. Sen gör du det.

Bakslag kommer: Du kommer att stöta på motgångar, så är det bara. Så var inte rädd för det, ha istället en plan för hur du kan hantera olika bakslag innan de kommer.

Ta hjälp av andra: Hitta någon att göra din hälsoresa tillsammans med, eller någon annan som kan peppa dig. Det kan vara en kompis, en släkting eller en fullkomlig främling. Jag har fått otroligt mycket energi från mina följare på Instagram, till exempel.

Sätt delmål: Ett stort mål, oavsett om det handlar om vikt, hur snabbt du kan springa fem kilometer eller hur mycket du ska lyfta i bänkpress, kan kännas avlägset och svåruppnåeligt. Jag jobbade med rimliga mål, vecka för vecka, för att hela tiden se förbättringar och kunna fira framstegen.

Vardagsmotion: Underskatta inte den! Att röra på dig i vardagen är ett jättebra komplement till din träning, den gör skillnad. Så ta trapporna i stället för hissen, gå eller cykla i stället för att ta bussen och ta rörelsepauser om du blir stillasittande.

Det här är Dennis Olander

Ålder: 33
Yrke: Mentalskötare
Hemstad: Göteborg
Familj: Ogift, två barn på 14 och 7 år
Instagram: @from_sofa_to_gym

Längd: 184 cm
Startvikt: 120,3 kg
Slutvikt: 97,2 kg

Midjemått start: 133 cm
Midjemått slut: 112 cm

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook

Wellobe på Instagram

Mårten på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här